Politikas rekomendācijas jeb ieteikumi politikas veidotājiem kā veicināt labāku sadarbību starp pašvaldībām un sociālajiem uzņēmumiem

Ir pietiekams tiesiskais ietvars, kas ļauj pašvaldībām veidot tādus atbalsta mehānismus, kas:
      • vērsti uz to, lai sociālie uzņēmumi pašvaldībās veidotos;
      • palīdzētu esošiem sociālajiem uzņēmumiem darboties un paplašināt savu darbību.
Lai sadarbība starp sociālajiem uzņēmumiem un pašvaldībām veidotos kvalitatīva un droša, atbildīgajiem politikas veidotājiem ir jāveic šādas aktivitātes:
  • Ir jāstiprina pašvaldību un sociālo uzņēmumu sadarbība, gan izglītojot pašvaldības par sociālo uzņēmumu nozīmi un lomu sabiedrībai nozīmīgu izaicinājumu risināšanā, gan apzinot pašvaldību vajadzības un iespējas veicināt sociālo uzņēmumu izveido un darbības paplašināšanos;
  • Ir jāizstrādā metodiskais materiāls kā pašvaldībām jārīkojas nododot bezatlīdzības īpašumā vai lietošanā savu mantu sociālajam uzņēmumam
  • Ir jāizstrādā ieteikumi vai vadlīnijās kā, atbalstot sociālos uzņēmumus, pašvaldībām aizsargāt, saglabāt un attīstīt brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci un izvairīties no konkurences ierobežošanas;
  • Ir jāizglīto plašāka sabiedrība un publisko iepirkumu veicēji par sociāli atbildīgiem publiskiem iepirkumiem.

 

Pašvaldības iespējas sniegt atbalstu sociālajiem uzņēmumiem primāri ir noteiktas Sociālā uzņēmuma likumā, proti:

1) Pašvaldībai ir tiesības piešķirt sociālajam uzņēmumam nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus;

2) Pašvaldībai ir tiesības nodot bezatlīdzības īpašumā savu mantu sociālam uzņēmumam;

3) Pašvaldībai ir tiesības nodot bezatlīdzības lietošanā tai piederošo mantu sociālajam uzņēmumam.

Papildus šiem atbalsta mehānismiem, pašvaldības var:

  • deleģēt pārvaldes uzdevumus sociālajam uzņēmumam
  • var veikt Publisko iepirkumu, piemērojot sociāli atbildīgas publiskā iepirkuma prasības
  • iznomāt savas telpas, samazinot nomas maksu

Tika konstatēts, ka :

I. Ir jāstiprina pašvaldību un sociālo uzņēmumu sadarbība, gan izglītojot pašvaldības par sociālo uzņēmumu nozīmi un lomu sabiedrībai nozīmīgu izaicinājumu risināšanā, gan apzinot pašvaldību vajadzības un iespējas veicināt sociālo uzņēmumu izveido un darbības paplašināšanos

Lai pašvaldības labāk izprastu sociālo uzņēmumu pienesumu sabiedrībai nozīmīgu problēmu risināšanā Labklājības ministrijai, kā atbildīgajam politikas veidotājam, regulāri jāizglīto un jāinformē pašvaldības par sociālās uzņēmējdarbības koncepta attīstību Latvijā – par sociālo uzņēmu skaitu, par sociālo uzņēmumu darbības jomām un pieejamiem valsts atbalsta mehānismiem. Ir svarīgi, ka sociālie uzņēmumi veidojas tur, kur ir sabiedrības vajadzība un tikpat nozīmīgi ir veidot tādus valsts atbalsta mehānismus, ka papildina pašvaldību atbalsta instrumentus, tādejādi veicinot jaunu sociālo uzņēmumu izveidi un sekmējot esošo sociālo uzņēmumu izaugsmi. Regulāra informācijas apmaiņa starp Labklājības ministriju un pašvaldībām sekmēs, ka:

  • tiesiskais regulējums sociālās uzņēmējdarbības jomā sekmēs sociālo izveidi un attīstību;
  • atbalsta instrumenti sociālajiem uzņēmumiem būs jēgpilni un darbību veicinoši;
  • tiks veidoti jauni un papildināti esošie atbalsta instrumenti ar tādiem, kas nepieciešami pašvaldībām, lai sadarbība starp pašvaldībām un sociālajiem uzņēmumiem būtu efektīva un vērsta uz ilgtermiņa risinājumu īstenošanu.

II. Ir jāizstrādā metodiskais materiāls kā pašvaldībām jārīkojas nododot bezatlīdzības īpašumā vai lietošanā savu mantu sociālajam uzņēmumam

Pašvaldības tiesības nodot mantu bezatlīdzības lietošanā vai īpašuma ir noteiktas Sociālā uzņēmuma likumā, taču kārtība kā šis process notiek un kā tam būtu jānotiek veidojas ikkatrā pašvaldībā individuāli. Politikas veidotājiem būtu jāizstrādā metodiskie materiāli, kas skaidrotu nepieciešamās darbības un sniegtu plašāku ieskatu dažādās procedūrās. Skaidri noteikumi sekmēs, ka pašvaldībās attīstās vienota izpratne un līdzīga prakse. Bez šādiem skaidrojošiem materiāliem pastāv dažādi riski, kas, iespējams, var kavēt pašvaldību un sociālo uzņēmumu sadarbību.

III. Ir jāizstrādā ieteikumi vai vadlīnijās kā, atbalstot sociālos uzņēmumus, pašvaldībām aizsargāt, saglabāt un attīstīt brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci un izvairīties no konkurences ierobežošanas

Sociālie uzņēmumi ir veidoti ar mērķi risināt kādu sabiedrībai nozīmīgu izaicinājumu. Kopīgā iezīme ar citiem komersantiem ir saimnieciskās darbības jeb komercdarbības aktivitātes, ko sociālie uzņēmumi veic. Lai izvairītos no situācijām, kad atbalsts sociālajam uzņēmuma rada konkurences ierobežošanas riskus, ir jāizstrādā ieteikumi jeb risinājumi risku mazināšanā. Ieteikumi sekmēs, ka pašvaldībās attīstās vienota izpratne un līdzīga prakse. Bez šādiem skaidrojošiem materiāliem pastāv dažādi riski, kas, iespējams, var kavēt pašvaldību un sociālo uzņēmumu sadarbību.

IV. Ir jāizglīto plašāka sabiedrība un publisko iepirkumu veicēji par sociāli atbildīgiem publiskiem iepirkumiem

Publisko iepirkumu likums ļauj publisko iepirkumu veicējiem veikt sociāli atbildīgus publiskos iepirkumus. Šādu iepirkumu rezultātā tiek iepirkta ne tikai prece vai pakalpojums, bet gūts arī kāds sociālais labums, piemēram, radīta darba vieta cilvēkiem kas izkrituši no darba tirgus vai nevar tajā iekļauties. Lai gan Iepirkumu uzraudzības birojs ir izstrādājis Vadlīnijas sociāli atbildīga publiskā iepirkuma īstenošanai, taču bez papildus atbalsta – izglītojošām aktivitātēm, paraugnolikumiem un parauglīgumiem, publisko iepirkumu veicēji neuzsāks un nespēs īstenot šī publiskā iepirkuma veidu. Tieši publiskie iepirkumi var būt nozīmīgs instruments sociālo uzņēmumu darbībā un ilgtspējas nodrošināšanā, tāpēc būtu nepieciešama šīs instrumenta popularizēšana un skaidrošana, stāstot par instrumenta iespējām arī plašākai sabiedrībai.

Lejuplādēt šeit: Politikas rekomendācijas jeb ieteikumi politikas veidotājiem kā veicināt labāku sadarbību starp pašvaldībām un sociālajiem uzņēmumiem.