Priekšlikums sociālās uzņēmējdarbības aspektu iekļaušanai atkritumu apsaimniekošanas procesā
LIFE projekta “Atkritumi kā resursi Latvijā – Reģionālās ilgtspējas un aprites veicināšana, ieviešot atkritumu kā resursu izmantošanas koncepciju” ietvaros.
RĪCĪBAS PLĀNS PĀREJAI UZ APRITES EKONOMIKU 2020.-2027. GADAM
2020. gada 4. septembrī stājās spēkā Rīcības plāns pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027. gadam. Plāna mērķis ir izveidot rīcībpolitikas ietvaru tādas darbības vides nodrošināšanā, kas veicinātu valsts pāreju uz aprites ekonomiku, vienlaikus sniedzot pienesumu Eiropas zaļā kursa īstenošanā un globālo ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā (Rīcības plāns pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027. gadam).
Aprites ekonomika tiek definēta kā ilgtspējību veicinošs attīstības modelis, kura būtība ir produktu, materiālu un resursu vērtības noturēšanā ekonomikā pēc iespējas ilgāk, vienlaikus samazinot gan izejvielu patēriņu un atkritumu apjomu, gan arī ietekmi uz vidi. Aprites ekonomika iezīmē ceļu uz sistēmisku valsts ekonomikas un sabiedrības pārveidi, kura īstenošanai nepieciešama plašas sabiedrības izpratne un atbalsts, jo tieši patēriņa kultūras maiņa ir viens no būtiskākajiem virzošajiem spēkiem aprites ekonomikas attīstībā. Šāda fundamentāla pārveide sabiedrībā nav iespējama bez mērķtiecīgi virzītas valsts politikas. Ietvaru šādas politikas veidošanai sniedz Plāns. Tajā iezīmēti potenciālie rīcību virzieni, kuru tālākai plānošanai nepieciešama aktīva visu nozaru ministriju, pašvaldību, privātā sektora un sabiedrības iesaistīšanās un atbildības uzņemšanās. Plānā noteiktais saskan ar ES noteiktajām prioritātēm un apstiprinātajām rīcībpolitikām. (Rīcības plāns pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027. gadam).
Plāna izstrādes mērķis ir nodrošināt rīcībpolitikas ietvaru tādas darbības vides nodrošināšanā, kas veicinātu valsts pāreju uz aprites ekonomiku, vienlaikus sniedzot pienesumu Eiropas zaļā kursa īstenošanā un globālo ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā. Plāns izstrādāts, lai aprites ekonomika tiktu pārdomāti ieviesta Latvijas tautsaimniecībā un sabiedrībā, ar mērķi veicināt sabiedrības virzību uz pārdomātāku un atbildīgāku resursu plānošanu, izmantošanu, ilgtspējīgāku ražošanu un patēriņu, integrējot šos pamata apsvērumus visās nozaru politikās, attiecībā uz prioritārajiem aprites cikla posmiem un resursu plūsmām. (Rīcības plāns pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027. gadam).
- RĪCĪBAS VIRZIENĀ “Priekšnoteikumu veidošana preču otrreizējai izmantošanai un labošanai” kā divi no pasākumiem saistīti tieši ar sociālo uzņēmējdarbību (3.1. un 3.2. pasākumi).
Attēls 1: Rīcības plāns pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027. gadam, 3.rīcības virziens.
Savukārt Atkritumu apsaimniekošanas valsts plāns 2021.- 2028.gadam ietver rīcības virzienu 9.3.8. Fiskālo pasākumu vai citu līdzekļu izmantošana, lai veicinātu produktu un materiālu, kas ir sagatavoti atkārtotai izmantošanai vai pārstrādāti, izmantošanu, kur minēts, ka nākamajā ES fondu finansējuma plānošanas periodā 2021.-2027. gadam paredzēts atbalstīt darbības šādās jomās:
- Uz atkritumu apsaimniekošanas hierahiju balstītas aprites ekonomikas principu ieviešana ražošanā un pakalpojumos, veicinot atkritumu apjoma mazināšanas procesus, samazinot materiālu ietilpību un palielinot pārstrādājamību un ilglietojamību (atkārtota lietošana, preču labošanas pakalpojumu attīstība), attīstot racionālu izejvielu un resursu izmantošanu, veicinot pāreju uz otrreizēji izmantojamu un videi nekaitīgu izejvielu izmantošanu ražošanas tehnoloģiskajos risinājumos (“safe by design”), otrreizēju un slēgtu materiālu ciklu tehnoloģiju, ieviešot ekodizaina principus preču ražošanā, materiālu un iepakojuma izmantošanā, veidojot inovatīvus aprites uzņēmējdarbības modeļus, izmantojot ekoefektīvu tehnoloģiju un ekoinovāciju ieviešanu, kā arī veicinot industriālo simbiozi, atbalstāmajos projektos paredzot informēšanas un publicitātes pasākumus atbilstoši finansējuma avotu nosacījumiem. Atbalsta sniegšanu aprites ekonomikas principu ieviešanai un attīstībai lielākoties paredzēta maziem un vidējiem uzņēmumiem.
Šobrīd sociālo uzņēmumu vidū pārstāvēti vien pāris uzņēmumi, kas darbojas aprites ekonomikas jomā, radot jaunus produktus no jau esošiem resursiem vai izglītojot sabiedrību par aprites ekonomikas būtību. Ņemot vērā publiskie pieejamos datus, 31.10.2023. vien 5% no aktīvajiem sociālajiem uzņēmumiem darbojās vides aizsardzības un dzīvnieku aizsardzības jomā.
Attēls 2: Labklājības Ministrijas dati par aktīvajiem sociālajiem uzņēmumiem (31.10.2023)
ATKRITUMI KĀ RESURSI LATVIJĀ – REĢIONĀLĀS ILGTSPĒJAS UN APRITES VEICINĀŠANA, IEVIEŠOT ATKRITUMU KĀ RESURSU IZMANTOŠANAS KONCEPCIJU (LIFE WASTE TO RESOURCES IP)
LIFE Waste To Resources IP mērķis ir samazināt atkritumu daudzumu, ieviešot jaunus materiālu aprites pasākumus un samazinot ekonomikas ietekmi uz vidi un oglekļa pēdas nospiedumu, pilnībā īstenojot Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021. – 2028. gadam (AAVP) noteiktos pasākumus.
Viens no sasniedzamajiem rādītājiem ir: izveidota tekstilizstrādājumu atkritumu savākšanas un pārstrādes programma, kuras pamatā ir viena pilotizmēģinājuma iniciatīva, kas ieviesta visos atkritumu apsaimniekošanas reģionos, izveidojot sinerģiju ar sociālajām inovācijām, tekstila otrreizēju izmantošanu un labdarības pasākumiem.
PRIEKŠLIKUMS SOCIĀLĀS UZŅĒMĒJDARBĪBAS IEKĻAUŠANAI APRITES EONONIKAS PRINCIPU IEVIEŠANAI ATKRITUMU APSAIMNIEKOŠANAS PROCESĀ
Lai gan sociālā uzņēmējdarbība minēta gan Rīcības plānā pārejai uz aprites ekonomiku, gan arī Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā, nav skaidrs, kādas sinerģijas pastāv starp šiem procesiem.
Mērķis: Veicināt sociāli atbildīgu un ilgtspējīgu atkritumu apsaimniekošanu, piedāvājot iespējas sociālajiem uzņēmumiem iesaistīties dažādos aprites ekonomikas posmos. Priekšlikums veicina ilgtspējīgu un sociāli atbildīgu atkritumu apsaimniekošanu, vienlaikus radot ekonomiskas iespējas sociālajiem uzņēmumiem un uzlabojot sabiedrības labklājību.
Priekšlikumi:
- Darba integrācijas veicināšana
Aprites ekonomikas process ietver vairākus posmus, kas saistāmi ar vienveidīgām, monotonām darbībām, kas var būt labi piemērotas arī daudzām sociāli mazaizsargātām grupām, piemēram, cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem. Tādā gadījumā ieteicams izvērtēt iespēju veidot atsevišķu struktūru, kuras galvenais mērķis ir veidot iekļaujošu darba vidi, piesaistot atbalsta personu, kā arī var tikt veidotas sadarbības ar deinstitucionalizācijas procesā izveidotajiem centriem, nodrošinot darba prasmes to klientiem. Te var rasties sinerģijas un veidoties darba integrācijas sociālie uzņēmumi ar mērķi veicināt integrāciju – citu valstu pieredze liecina, ka aprites ekonomika un atkritumu apsaimniekošanas process ir viens no tiem, kam ir potenciāls veidot darba integrācijas sistēmu, kas mērķtiecīgi veido darba integrācijai labvēlīgu vidi. Lai gan bieži šajā jomā vērojams mazkvalificēts darba spēks, tomēr tas gadās nejaušības dēļ un netiek mērķtiecīgi veidota vide izaugsmei un/ vai iespējām pārkvalificēties. Līdz ar to, vēlams vai nu organizācijas ietvaros veidot sistemātisku darba integrācijas vidi vai veidot sadarbību ar sociālajiem uzņēmumiem, kas nodarbojas ar atkritumu pārstrādi un reciklēšanu. Šādi uzņēmumi var piedāvāt darbu un apmācību iespējas cilvēkiem ar darba iemaņu trūkumu, kā arī veicināt iekļaušanos darba tirgū ilgtermiņā.
- Preču otrreizēja izmantošana un labošana. Resursu pārstrāde
Atkritumu apsaimniekošanas procesā vairākas preces ir vēl derīgas izmantošanai, tādā veidā šajā procesā tās vēl var novirzīt otrreizējai izmantošanai. Galvenais jautājums rodas par konkrētu, sistemātisku procesu, lai tās var jēgpilni īstenot, tajā skaitā arī piesaistot sociālos uzņēmumus.
Lai gan atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai ir viens no Rīcības plāna pārejai uz aprites ekonomiku 2020.-2027. gadam rīcības virzieniem (3.rīcības virziens – Priekšnoteikumu veidošana preču otrreizējai izmantošanai un labošanai), tomēr šajā virzienā stratēģijas, mērķētas aktivitātes nav identificējamas.
Konkrētas darbības sociālās uzņēmējdarbības virziena izveidei otrreizējai preču izmantošanai būtu saistīts gan ar šo preču identificēšanu šķirošanas procesā, atlasi, tāpat arī noteiktas sadarbības veidošana ar esošām struktūrām (piemēram, labdarības veikaliem), to informēšana
par esošajām precēm, noteiktas sistēmas veidošana šo preču realizēšanai. Pirmkārt, tas kā process var būt saistīts ar esošo preču realizēšanu, otrkārt, materiālu izmantošana jaunu produktu radīšanai, kas veicinātu aprites ekonomikas principus. Tomēr, lai tas veiksmīgi notiktu, svarīgs priekšnoteikums ir apsaimniekotāju atvērtība un vēlme proaktīvi rīkoties, lai veidotu ilgtspējīgu sadarbības sistēmu, tādā veidā mazinot atkritumu daudzumu. Nepieciešams uzsākt sarunas ar atkritumu apsaimniekotajiem, izglītojot par sociālo uzņēmējdarbību, kā arī veidot tikšanās ar vietējiem uzņēmumiem, kas potenciāli varētu veidot organizācijas, kas vērstas uz kopienu un resursu otrreizēju izmantošanu.
- Izglītība un kopienas iesaiste
Izglītība un informēšana var būt būtisks process, lai veicinātu aprites ekonomiku un preču otrreizēju realizēšanu. Būtiski organizēt izglītojošas aktivitātes un informēt sabiedrību par atkritumu apsaimniekošanu un aprites ekonomiku un tās ietekmi uz vietējo kopienu. Arī izglītojošas aktivitātes var tikt veidotas sadarbībā ar sociālajiem uzņēmējiem – gan esošajiem, gan veidojot jaunus sociālos uzņēmumus, kuru fokusā ir sabiedrības informēšana par aprites ekonomikas principiem.
Regita Zeiļa
Biedrības “Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija”
Direktore