Izdots pirmais dizaina domāšanas instrumentu komplekts latviešu valodā
Dizaineri Charles Bušmanis un Elīna Bušmane, sadarbībā ar dizaina domāšanas eksperti Signi Adamoviču, izdevuši pirmo dizaina domāšanas atbalsta materiālu latviešu valodā. Dizaina domāšanas metožu apkopojums izdots kāršu formātā.
Kāršu komplekts sastāv no 56 kārtīm, kurās ietilpst 46 uzdevumi, kas vada kāršu lietotāju cauri dizaina domāšanas procesam. Uzdevumi papildināti ar ilustrācijām un shēmām. Kāršu komplekts iepakots metāla kārbiņā, lai to būtu ērti nēsāt līdzi somā.
Dizaina domāšana ir uz lietotāja vajadzībām vērsta problēmu un izaicinājumu risināšanas metodoloģija.
Daži gadījumi, kad šī metodes būs piemērotas:
- Attīstot jaunus pakalpojumus;
- Uzlabojot eksistējošus produktus vai pakalpojumus;
- Saskaroties ar izaicinājumiem un lēmumu pieņemšanu;
- Politiku veidotājiem;
- Jaunuzņēmumiem, kas attīsta jaunus produktus vai pakalpojumus.
Dizaina domāšana var tikt pielietota un integrēta citās metodēs, piemēram: LEAN, AGILE, tā ir fokusēta uz produkta definēšanu un padziļinātu lietotāju izpratni.
Šī iteraktīvā, uz lietotājiem orientētā dizaina metodoloģija palīdzēs izprast lietotājus un izaicinās sākotnējos pieņēmumus, saglabājot problēmas definējumu elastīgu. Dizaina domāšana sniedz risinājuma pieeju problēmām, iesaistot lietotājus, kam paredzēts lietot produktu vai pakalpojumu, un padziļināti tos pētot. Dizaina domāšanas procesā dizaineris atvērti risina problēmu un aktīvi meklē atgriezenisko saiti, pat, ja dažreiz tas kļūst nomācoši.
Dizaina domāšanu var pielietot ikviens, dažādos kontekstos. Nav nepieciešams būt dizainerim, bet gan attīstīt sevī dizaina domāšanas attieksmi.
Ideja par šādu metožu kāršu komplekta nepieciešamību autoriem radusies, vadot dizaina domāšanas apmācības. Līdzšinējie dizaina domāšanas materiāli (piemēram, IDEO izstrādātie), ir saturiski vērtīgi, bet pieejami vienīgi angļu valodā. Vadot apmācības Latvijā, autori ir pārliecinājušies, ka 20-50% dalībnieku ir nepietiekošas angļu valodas zināšanas, lai strādātu ar specifiska satura materiālu svešvalodā. Turklāt, šajā komplektā apkopotas metodes, kas ir pārbaudītas un vislabāk darbojas Latvijas socio-kulturālajā kontekstā.
Domājot par apmācīto vajadzībām – nostiprināt zināšanas, lai varētu tās aktīvi pielietot savā ikdienas darbā – radās nepieciešamība pēc dizaina domāšanas rīku kopuma, ko dalībnieki varētu izmantot gan apmācību laikā, gan arī pēc apmācībām savā ikdienas darbā. Ceram, ka dizaina domāšanas metožu lietošana jaunu produktu vai pakalpojumu ieviesējiem, vai esošo uzlabotājiem, kļūs par ikdienas paradumu, tikpat ierastu, kā rīta kafija ar kolēģiem.
Vairāk informācijas: www.dizainadomasana.lv