tiptip.lv

“tiptip.lv”, Ogrē
Tiešsaistes veikals, kur var iegādāties ar rūpēm un gādību radītu amatniecības produkciju no visas Latvijas, tādējādi sniedzot finansiālu atbalstu darbu autoriem – senioriem un personām ar invaliditāti.
Brīvības iela 18, Ogre, LV-5001
+371 25767747
Sociālā uzņēmuma “tiptip.lv” ideja tā dibinātājai un vadītājai Norai Heinrihsonei radās 2020. gada rudenī, kad, tolaik pastāvošo ierobežojumu dēļ, nevarēja notikt pirmssvētku laika brīvdabas tirdziņi. “Es katru gadu devos uz Ziemassvētku tirdziņiem, kuros bija iespējams iegādāties senioru un cilvēku ar invaliditāti radītas lietas. Līdz ar to es biju runājusi ar šiem cilvēkiem un zināju, ka viņiem šis tirdzniecības process ir ļoti nozīmīgs gan no komunikācijas un sociālā, gan no finansiālā atbalsta aspekta. Es sapratu, ka man nav miljona, ko šiem cilvēkiem iedot, bet es varu veltīt savu laiku, savas zināšanas un izdarīt kaut ko, lai viņiem palīdzētu pārdot daļu no saviem produktiem. Tā tapa mūsu mājaslapa,” stāsta Nora.
Sociālais uzņēmums ir bāzēts Ogrē. Sākot savu darbību, pirmie, kuri tika uzrunāti, bija Ogres senioru rokdarbu pulciņa “Kamolītis” dalībnieki un vadītāja. Pēc veiksmīgas sadarbības uzsākšanas, “tiptip.lv” attīstoties un augot, turpinājās dažādu potenciāli ieinteresētu organizāciju aicināšana uz sadarbību, kā arī vēlāk komunikācija ar individuāliem senioriem, viņus satiekot gadatirgos vai arī pēc pašu autoru izrādītas iniciatīvas. Šobrīd interneta platformā var atrast vairāk nekā 70 autoru rokdarbus, un šis skaits turpina augt.


Par īpaši nozīmīgu Nora atzīst produkcijas kvalitāti, sakot: “Produkcijai notiek atlase, jo mums ir ļoti svarīgi, lai tā būtu kvalitatīva. Mēs absolūti iestājamies par to, ka tas, ka produktu ir veidojis kāds cilvēks no sociāli mazāk aizsargātas grupas, nekādā ziņā nenozīmē, ka prece ir nekvalitatīva. Nē, mums katrs produkts ir uzmanīgi veidots, mūsu autori strādā ar ļoti lielu atbildības sajūtu, lēni un rūpīgi. Īpaši domājam arī par mūsu kā uzņēmuma pievienoto vērtību, veidojot skaistu iepakojumu un cenšoties radīt svētku sajūtu preces saņēmējam.”
Iepērkoties tiptip.lv, klientam katrā solī ir jūtams cilvēka pieskāriens. Mājaslapā var ne tikai meklēt interesējošo preci – vai tie būtu cimdi, kāds pīts grozs vai smalkas rotas, bet arī uzreiz ieraudzīt katra izvēlētā darinājuma autoru, izlasīt viņa dzīvesstāstu, kas palīdz apzināties, ka ar savu pirkumu jūs kā klients atbalstāt konkrētu cilvēku, nevis kādu nezināmu uzņēmēju vai rūpnīcu tālās zemēs.
“Mūsu darbībā ļoti nozīmīgs ir cilvēciskais faktors un tā saglabāšana biznesā. Ikdienā liela daļa mana laika ir atvēlēta sarunām ar autoriem un, jā, dažos brīžos patiesi ir sajūta, ka mēs esam sociālā atbalsta punkts, jo autori ik pa laikam piezvana un pastāsta, kā viņiem iet ar veselību, kā iet ģimenē. Rodas arī emocionālas situācijas. Viena no tādām bija, kad kādai seniorei, no kuras ilgāku laiku nekas nebija iegādāts, un es arī zināju, ka viņai ir pieticīgi ar finanšu līdzekļiem, pēkšņi vienā dienā tika iegādāti divi zeķu pāri. Es nodomāju, ka piezvanīšu, lai viņai būtu patīkamāka sajūta. Zvanu un saku, ka var gaidīt naudiņas pārskaitījumu. Viņa man atbild, cik labi, ka tad viņa šodien tomēr uz aptieku varēs iet, pietiks naudiņas. Šis varbūt ir tāds mazliet sāpīgi emocionāls brīdis, bet ir liels prieks apzināties, ka mēs darām labu,” atceras Nora.
Tiešais finansiālais atbalsts, ko saņēmuši darbu autori, nu jau pārsniedz 25 tūkstošus eiro. Tomēr, apskatot lielākos izaicinājumus, kas ir jūtami uzņēmuma darbības ietvaros, var izcelt tieši pirktspēju Baltijas valstīs un roku darba zemo monetāro novērtējumu. Aprēķinot produktos ieguldīto materiālu apjomu un darba stundas, to salīdzinot ar pārdošanas summu, autoriem netiktu sasniegts pat minimālās algas slieksnis. “Šī ir tā nianse, seniori sev algu neskaita. Viņi uzskata, ka viņiem izmaksas ir mazākas, bet, ja uz šo skatītos tīri kā uz biznesa projektu, tas nestrādā vispār. Roku darbu, pēc mūsu pieredzes, vairāk novērtē Skandināvijā. Mūsu klūgu pinumi diezgan labi iet arī uz Japānas tirgu, tomēr, lai mērķtiecīgi pievērstos ārzemju tirgum, kā arī, lai palielinātu vietējo atpazīstamību un tirdzniecības apjomu, vajadzētu veikt mārketinga kampaņu, kurai mums trūkst resursu,” skaidro Nora.
“TipTip.lv” autoru darbus ikdienā ir iespējams iegādāties arī klātienē, Ogres kafejnīcā “Pie Zelta Liepas”, kurā strādā cilvēki ar invaliditāti. Nora uzsver, ka šis klātienes modeļa tirdzniecības variants ir iespējams tikai pateicoties “Pie Zelta Liepas” vadītājai, kura bez atlīdzības ir atvēlējusi zonu kafejnīcā, kurā var produkciju izvietot, kā arī nodrošinājusi laipnu apkalpošanu no kafejnīcas darbinieku puses. Skatoties uz uzņēmuma attīstību nākotnē, savu klātienes veikalu Nora vismaz pagaidām neredz un kā galveno attīstības virzienu izceļ zīmola atpazīstamības celšanu Latvijā. “Es esmu tiešām gandarīta par katru finansiālo atbalstu, ko mēs aizskaitām produktu autoriem. Man patiesi svarīgākais ir šī naudas apjoma kāpināšana, kas ir iespējams tikai ar plašāku atpazīstamību. Ir jāvirzās un jāattīstās, jāstrādā, lai mēs būtu īstajā vietā un īstajā laikā, lai cilvēki zinātu gan mūsu nosaukumu, gan ideju. Kamēr šo darbu nedarīs kāds cits, es to darīšu,” uzsver uzņēmēja.