Laboratorium Zinātnes skola

„Laboratorium Zinātnes skola”, Rīgā
Radošas, praktiskas un mūsdienīgas fizikas, ķīmijas un elektronikas nodarbības skolēniem ar mērķi iedvesmot bērnus un jauniešus pievērsties zinātnei, kā arī padarīt dabaszinātnes pieejamākas caur inovatīviem tiešsaistes risinājumiem un budžeta vietām interesentiem neatkarīgi no ģimenes sociālā stāvokļa.
Ernesta Birznieka-Upīša iela 18, Rīga, LV-1050
+371 28804919
“Laboratorium Zinātnes skolas” dibinātājs Mārtiņš Gulbis izvēlējās savu turpmāko dzīvi un karjeru saistīt ar izglītību jau 2007. gadā. “Kad sāku strādāt kā skolotājs, ieraudzīju, cik maz skolās notiek praktiskās aktivitātes un sapratu, ka fizikā un ķīmijā ir grūti saprast dažādus principus, kamēr tas nav izdarīts praktiski, jo pietrūkst iztēles. Es pats bērnībā par ķīmiju aizsāku interesēties piektajā klasē. Es nonācu vietā, kurā bija zinātnes šovs, un tas mani ļoti aizrāva – pie manis nonāca vesels ķīmijas komplekts, un faktiski tas man bija mācību materiāls nākamajiem diviem gadiem. Kad 8. klasē skolā sāku mācīties ķīmiju, es nesapratu, kādēļ citiem tā liekas sarežģīta,” stāsta Mārtiņš.
2012. gadā Mārtiņš sāka eksperimentēt ar praktisko nodarbību vadīšanu, uzstājās ar paraugdemonstrējumiem dažādās Latvijas vietās, un jau 2014. gadā tika izveidota “Laboratorium Zinātnes skola”. Uzņēmuma sākuma posmā tajā tika apvienoti vairāki darbības virzieni – ne tikai mācību nodarbības, bet arī zinātniskais teātris un aktivitātes korporatīviem pasākumiem. Tika dibināta Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija, un drīz pēc tam parādījās iespēja piedalīties “Reach for Change” organizētajā sociālās uzņēmējdarbības akseleratorā, kas nodrošināja paātrinājumu izaugsme, kā arī palīdzēja precīzāk definēt savus darbības mērķus un lemt par labu uzņēmuma sadalīšanai. “Laboratorium Zinātnes skola” kopš tā laika strādā tikai kā izglītības iestāde, kamēr par izklaides pasākumiem atbildīgs ir atsevišķs uzņēmums – “Zinātnes Zona”. Par Laboratorium darbības misiju ir izvirzīta bērnu un jauniešu iedvesmošana pievērsties zinātnei, kas nākotnē palīdzētu un iedvesmotu viņus kļūt par inženieriem, zinātniekiem un inovatoriem.


Skolas darbība ir sadalīta trīs virzienos. Galvenais pakalpojums ir regulāras fizikas un ķīmijas nodarbības mācību gada ietvaros no septembra līdz maijam, kur noteiktā nedēļas dienā un laikā grupa skolēnu skolotāju pavadībā praktiskā veidā caur eksperimentiem iepazīst zinātnes pasauli. Programma ir ilgtermiņa, līdzīgi kā mūzikas vai mākslas skolā, tajā var mācīties vairākus gadus pēc kārtas, sākot no 2. līdz pat 10.klasei. Papildus tam tiek organizētas arī tematiskas vasaras nometnes, kur padziļināti tiek pētīta un izzināta konkrēta tēma. “Laboratorium Zinātnes skola” piedāvā arī īsāka termiņa kursus, kas kā “plāksteris” var skolēniem palīdzēt ar kādu zināšanu robu, kas steidzami jāaizpilda, piemēram, uzdevumu risināšanu skolā.
Sociālā uzņēmuma ietvaros aktīvi tiek domāts par pieejamību, tā tiek risināta piedāvājot tiešsaistes pakalpojumus. Tiešsaistē notiek visi īstermiņa kursi, tāpat ir pieejama daļa no pilnajiem nodarbību kursiem mācību gada garumā. Lai sniegtu iespēju mājas apstākļos līdzdarboties, pilnvērtīgi piedalīties eksperimentos, skolēniem tiek nodrošināti materiālu komplekti, kas papildina mājās pieejamos vai pārtikas veikalos iegādājamos materiālus. Digitālie risinājumi dod visiem vienlīdzīgu piekļuvi zinātnes interešu izglītībai, neatkarīgi no skolēna faktiskās atrašanās vietas. Līdzīgi kā citās interešu izglītības iestādēs, bērna dalību zinātnes skolā finansē vecāki.
Pēdējos piecus gadus “Laboratorium Zinātnes skolā” tiek piedāvātas arī budžeta vietas. Šī iniciatīva ir daļēji saistīta arī ar dibinātāja personisko pieredzi. “Ir bērni, kuri ir gudri, spējīgi, bet, diemžēl, ģimenē nepietiek līdzekļu, lai varētu sūtīt uz pulciņiem. Es zinu, ka, ja manā bērnībā vēlētos iesaistīties kaut kur par maksu, es par to vispār varētu aizmirst. Ir svarīgi sniegt šādu atbalstu. Protams, budžeta vietas iegūšanā svarīga ir paša bērna iniciatīva un interese. Svarīgi ir arī iepriekšējie sasniegumi – varbūt dalība kādos konkursos vai olimpiādēs, tomēr nozīmīgākais pieteikšanās procesā ir motivācijas vēstule, jo no tās ir viegli redzēt, vai bērns pats rakstījis, vai patiešām vēlās iesaistīties. Šobrīd mēs no savas puses nodrošinām 10 budžeta vietas mācību gadā. Esam arī uzsākuši sarunas ar uzņēmējiem par atbalstu, vairāki ir jau piekrituši – domāju, ka šajā septembrī budžeta vietu skaits jau palielināsies,” stāsta Mārtiņš.
Nozīmīgi, ka nodarbības skolēniem ir pieejamas no 2. klases, kamēr vispārizglītojošās skolās fiziku un ķīmiju sāk mācīties tikai no 8. klases. Šī agrā bērnu iesaiste un intereses izveidošana palīdz ne tikai pašiem Laboratorium skolēniem, bet arī citiem. “Skolēni, kuri šeit ieinteresējas zinātnē, skolas laikā daudz vairāk iesaistās, palīdz saviem klasesbiedriem, skolotājiem, izrāda iniciatīvu. Tāpat, bieži skolēnu vecāki saka, ka pirmo reizi viņu bērniem vispār kaut kas sāk interesēt padziļināti,” stāsta Mārtiņš.
Pēdējos gados valstī ir samazinājies skolēnu skaits, kuri izvēlas pievērsties eksaktajām zinātnēm. Tas ir faktiski manāms pēc eksāmenu rādītājiem, salīdzinoši, ap 2017. gadu skolēnu skaits, kuri kārtoja fizikas eksāmenu, bija pāri tūkstotim, kamēr pagājušajā gadā eksāmenu kārtoja nepilni sešsimts skolēni. Valsts tautsaimniecībai ir vajadzīgi speciālisti, un ir nozīmīgi ieinteresēt skolēnus pievērsties zinātnei. “Kopīga tendence, ko esmu novērojis nu jau pēc 11 Laboratorium pastāvēšanas gadiem, ir, ka, nejauši satiekot bijušos skolēnus, viņi stāsta, ka jau studē universitātē, stāsta par sasniegumiem konkursos. Skolēni tiešām pēc mūsu skolas bieži augstākās izglītības iestādēs nokļūst tieši ķīmijas fakultātē Latvijas Universitātē, dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultātē Rīgas Tehniskajā Universitātē, arī citās ar zinātni saistītās nozarēs,” uzsver Mārtiņš.
Fizika, ķīmija, zinātne kopumā ir pamats visai pasaules kārtībai, tehnoloģiskajai attīstībai, un ir īpaši nozīmīgi, ka bērni un jaunieši tajā rod prieku, spēj ieraudzīt savu nākotni tās ietvaros. “Zinātnes skolas gadījumā esmu domājis, ka būtu forši, ja vecumdienās man atnāktu ziņa, ka kāds skolēns, kurš ir mācījies pie mums, ir saņēmis kādu starptautisku zinātnes apbalvojumu. Nobela prēmija varētu būt kā viens no tiem, noteikti ir vēl lērums citu, kurus iegūt, un tad redzēt un saprast, ka darbs ir izdarīts,” par savu sapni nākotnē saka Mārtiņš.