Izglītojošu spēļu un interaktīvu elementu iekļaušana sociālās uzņēmējdarbības izglītībā
Arvien vairāk izglītības profesionāļi, kā arī paši jaunieši saskata nepieciešamību veidot mācību procesu aizraujošāku, efektīvāku un saistošāku. Mūsdienās gan formālajā, gan neformālajā izglītībā nepieciešams vairāk ieviest inovatīvas pieejas. It īpaši ir būtiski veicināt jauniešos radošumu, kritisko domāšanu un praktiskās iemaņas mācot sociālo uzņēmējdarbību, kas ietver dažādu risinājumu izstrādi sociālajām problēmām, izmantojot uzņēmējdarbības principus. Tradicionālās mācību metodes ne vienmēr spēj aizraut vai efektīvi iesaistīt jauniešus, savukārt dažādu spēles veida metožu izmantošana piedāvā interesantāku un interaktīvāku pieeju sarežģītu tēmu apguvei, ļaujot aktīvāk iesaistīties mācību procesā un iedvesmojot izglītojamos.
Latvijā, Ungārijā, Portugālē un Gruzijā tika apkopoti dati, lai izpētītu spēles veida metožu pielietošanu sociālās uzņēmējdarbības apgūšanā un gūtu vispārēju izpratni par izaicinājumiem un labo praksi šajā jomā. Intervijas ar skolotājiem, jaunatnes darbiniekiem un nozares ekspertiem sniedza ieskatu par izaicinājumiem un vajadzībām, runājot par sociālo uzņēmējdarbību izglītībā. Turklāt jauniešu aptaujas atbildes sniedza kvantitatīvos datus, atklājot vērtīgas atziņas no izglītojamo perspektīvas.
Galvenie rezultāti
Datu analīze liecina, ka priekšroka tiek dota interaktīvām mācību metodēm, kurās tiek iekļauti spēles elementi un dinamiski paņēmieni, nevis tradicionālajām mācību pieejām. Starp populārākajām metodēm tika nosauktas video izmantošana mācību procesā, praktiska, uz projektiem balstīta mācīšanās, darbs komandās, savu zināšanu nodošana citiem un izglītojošu spēļu spēlēšana. Bieži tika minētas tādas interaktīvās mācību procesa spēliskošanas platformas kā Kahoot, Slido un Quizizz, lai gan ievērojami pieaug pieprasījums pēc vēl inovatīvākas pieredzes, tostarp uz mākslīgā intelekta un paplašinātās realitātes tehnoloģijām balstītām platformām.
Jaunieši norādīja, ka tādu elementu kā punktu krāšana, apbalvojumu un atzinības iegūšana vai sacensība ar citiem dalībniekiem mācību procesā viņus motivē. Vēl jo vairāk, uzņēmējdarbības simulācijas un stratēģiskās spēles palīdz nostiprināt jēdzienus un apgūto teorētisko vielu, attīstot izpratni par reālajiem uzņēmējdarbības izaicinājumiem.
Ieguvumi no spēļu metodēs balstītas mācīšanās sociālās uzņēmējdarbības jomā ir dažādi, piemēram, tā veicina starpdisciplināro pieeju izmantošanu, nodrošina piekļuvi saistošiem mācību materiāliem un veiksmīgāku sadarbības veidošanu, kā arī komandas darbu. Dati liecina, ka simulācijas spēles, stāstu veidošana (storytelling), problēmu risināšana, viktorīnas un punktu skaitīšanas sistēmu izmantošana var motivēt jauniešus apgūt sociālo uzņēmējdarbību.
Izglītības jomas eksperti norāda, ka ir svarīgi nošķirt sociālo uzņēmējdarbību no tradicionālajiem biznesa veidiem un izskaidrot jauniešiem, ka sociālajā uzņēmējdarbībā peļņa un sociālā ietekme ir vienlīdz svarīga. Nozīmīga loma ir dažādu uzņēmējdarbības kompetenču attīstīšanā, jo īpaši to, kas ļauj veidot uzņēmumus ar lielu sociālo ietekmi.
Kopumā rezultāti liecina, ka formālajā izglītībā – pedagogiem un neformālajā izglītībā – jaunatnes darbiniekiem ir jāpielāgo izglītības saturs tā, lai tas būtu jauniešiem aktuāls un atbilstošs, kā arī jāmeklē dažādas inovatīvas izglītības metodes un veidus, kas tiek pielāgoti jauniešu vajadzībām.
Trūkumi un vajadzības
Datu analīze atklāja vairākas nepilnības:
Izglītojošu spēļu iekļaušana formālajā izglītībā: Spēļu spēlēšana bieži tiek uzskatīta par papildu līdzekli, nevis par mācību programmas galveno sastāvdaļu. Svarīgi iekļaut uz spēlēm balstītu mācīšanos arī formālās izglītības sistēmā, vienlaikus saglabājot līdzsvaru starp tradicionālajām un neformālajām metodēm.
Satura kvalitāte: Tā kā sociālā uzņēmējdarbība nemitīgi attīstās, arī izglītojošo spēļu scenāriji un uzdevumi ir jāpielāgo tā, lai tie ir atbilstoši jomas aktualitātēm.
Noslēgums
Spēļu metodēs balstīta mācīšanās pieeja sniedz nozīmīgu iespēju papildināt un bagātināt gan formālo, gan neformālo izglītības sistēmu, veidojot mācību procesu par aizraujošu un iekļaujošu pieredzi. Tā dod jauniešiem prasmes un zināšanas, kas nepieciešamas, lai risinātu aktuālas sabiedrības problēmas. Tomēr, lai pilnībā izmantotu spēļu metodēs balstītas mācīšanās pieejas potenciālu, ir nepieciešami jauni, pieejami mācību materiāli. Strauji attīstoties sociālās uzņēmējdarbības praksei pieaug vajadzība pēc sociāli atbildīgiem un jomā izglītotiem uzņēmējiem. Inovatīvas mācību metodes, tajā skaitā izglītojošās spēles, veicinās zināšanu apguvi un izpratnes veidošanos šajā jomā.
Iepazīsties ar rezultātiem detalizētāk (angļu valodā)
Uzzini, kādi ir veiksmīgākie spēļu piemēri Eiropā
————————-
Projektu “ImpactED – Gamified Social Entrepreneurship Educational Approach” līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus un viedokli, un ne obligāti Eiropas Savienības, Eiropas Komisijas vai Valsts aģentūras (Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras) viedokli, kuras nav atbildīgas par tajā ietvertās informācijas jebkādu izmantošanu.